Hoe vind je een fotograaf die bij je past?

IMG_3768.jpg

Veel ondernemers die ik spreek vinden het lastig om een fotograaf te vinden. Sommigen hebben zelfs vervelende ervaringen gehad met een fotograaf waardoor ze aarzelen om iemand in te huren, terwijl ze toch nieuw beeldmateriaal nodig hebben. 

Ook al levert fotografie een duidelijk eindproduct op, wat je afneemt is in eerste instantie iets ontastbaars. 

Iemand gaat jou of jouw producten/ideeën in beeld brengen. Hoe dat er allemaal uit gaat zien is van tevoren niet met zekerheid te zeggen. Hoe zorg je nu dat je kunt vertrouwen op een goede uitkomst?

1. Zoek iemand met wie het klikt. 

Goede samenwerking is altijd belangrijk, des te meer als iemand jouw ideeën naar beelden moet vertalen. Nog meer als je voor iemand gaat poseren. Kies daarom altijd voor een fotograaf waarmee je een klik hebt. Dat kan persoonlijk zijn maar ook op conceptueel/creatief niveau. En liefst natuurlijk allebei. 

2. Informeer naar expertise, apparatuur en kennis van beeldmarketing

Fotografie is een enorm breed vakgebied. Geen enkele fotograaf beheerst alle aspecten. Evenementfotografie, productfotografie, modefotografie, portretfotografie, landschapsfotografie: allemaal vragen ze om andere expertise en middelen.

Vraag aan de fotograaf waar uit blijkt dat hij/zij jouw opdracht goed zou kunnen uitvoeren.

Vraag bijvoorbeeld naar foto's van eerdere opdrachten en referenties van tevreden klanten die een soortgelijke opdracht hebben gegeven.

Vitoret.jpg

Probeer ook uit te vinden of de fotograaf die je op het oog hebt over voldoende betrouwbare apparatuur beschikt om de klus te klaren.

Er zijn inmiddels meer dan genoeg horrorverhalen op internet te vinden over bijvoorbeeld trouwfoto's die volledig mislukt zijn doordat de fotograaf maar één camera bij zich had en een lens die totaal onbruikbaar was bij weinig licht.

Ook belangrijk: check of je fotograaf verstand heeft van beeldmarketing. Iemand die prachtige foto's kan maken is niet automatisch in staat om jouw opdracht of identiteit te vertalen naar pakkende beelden die je helpen meer klanten te vinden. 

3. Maak heldere afspraken

Zorg dat van tevoren zoveel mogelijk op papier staat. Denk daarbij aan afspraken over pre-productie (wie regelt wat en wat gaat het kosten), rechten en bij buitenshoots afspraken over onvoorzienbare omstandigheden als slecht weer.

Maar ook over de aanlevering moet je heldere afspraken maken. Wanneer, hoeveel nabewerking, op welk formaat krijg je de foto's - spreek het allemaal goed af. 

Als de fotograaf hier niet zelf over begint vraag er dan naar: zeker over rechten moet je altijd van tevoren goede afspraken maken. 

4. Laat het los

Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, de opdrachtbevestiging is ondertekend, laat het dan los. Je hebt gedaan wat je kon: vertrouw nu op je goede keuze en het creatief proces. Dat zorgt voor veel meer rust bij zowel de fotograaf als opdrachtgever, met nog betere resultaten als gevolg.

Mocht je tijdens het proces toch twijfels krijgen over de goede uitkomst trek dan meteen aan de bel. Niemand is erbij gebaat als jij je zorgen inslikt en pas een week na de shoot bedenkt dat je alles eigenlijk toch anders had gewild. Geef open en eerlijk aan wat je liever anders zou zien en bespreek hoe jullie dat zouden kunnen realiseren. Zo voorkom je kostbare misverstanden.

Meer handige tips in je inbox ontvangen? Meld je dan aan voor mijn zie-mail